مسئولیت های اجتماعی مدیران

مسئولیت های اجتماعی مدیران

مسئولیت اجتماعی به عنوان  تعهد مدیران برای گام برداشتن در جهت حفاظت و بهبود رفاه جامعه همراه با حفظ منافع خود تعریف می شود. مدیران باید به دلایل زیر مسئولیت اجتماعی داشته باشند:

-منابع سازمانی

یک سازمان دارای منابع متنوع در قالب نیروهای انسانی، پول، شایستگی ها و تخصص عملکردی است. وقتی سازمانی این منابع را در اختیار دارد، در موقعیت بهتری قرار دارد که برای اهداف اجتماعی کار کند.

-اقدامات احتیاطی

اگر سازمانی در حال حاضر در رسیدگی به مسائل اجتماعی تأخیر داشته باشد، نمی تواند حتی در مسیر بهره برداری از موج های اجتماعی برای تحقق هدف خود از تولید کالا و خدمات قدم های مثبتی بردارد. عملاً پرداختن به مسائل اجتماعی پیش از آنکه در زمان مدیریت موضوعی سخت و پیچیده باشد، مقرون به صرفه تر است.

-تعهد اخلاقی

پذیرش مسئولیت اجتماعی مدیران به عنوان یک موقعیت مناسب اخلاقی شناخته شده است. این مسئولیت اخلاقی سازمان است که به حل یا رفع مشکلات اجتماعی کمک کند.

-کارکنان کارآمد و موثر

استخدام کارکنان برای سازمان های دارای مسئولیت اجتماعی، آسان تر می شود. کارکنان برای مشارکت بیشتر در سازمان های دارای مسئولیت اجتماعی جذب می شوند. به عنوان مثال: شرکت های دخانیات در استخدام کارکنان با بهترین مهارت ها و شایستگی ها مشکل دارند.

-محیط سازمانی بهتر

سازمانی که بیشترین واکنش را نسبت به بهبود کیفیت زندگی اجتماعی داشته باشد، در نتیجه جامعه بهتری خواهد داشت که می تواند در آن عملیات تجاری خود را انجام دهد. استخدام کارمند آسان تر و کارمند با کیفیت برتر خواهد بود. نرخ پایین گردش کارکنان و غیبت وجود خواهد داشت. بنابراین، یک جامعه بهبود یافته یک محیط تجاری بهتر ایجاد می کند.

اما مسئولیت اجتماعی مدیران عاری از برخی معایب نیست، مانند:

-هزینه بالای سربار اجتماعی

هزینه مسئولیت اجتماعی هزینه ای اجتماعی است که فوراً به نفع سازمان نخواهد بود. هزینه مسئولیت اجتماعی می تواند کارایی و اثر سازمانی را برای رقابت در دنیای سازمان ها کاهش دهد.

-هزینه برای جامعه

هزینه های مسئولیت اجتماعی به عهده جامعه است و جامعه باید آن را متحمل شود.

-فقدان مهارت ها و شایستگی های اجتماعی

مدیران در مدیریت امور تجاری بهترین هستند، اما ممکن است مهارت های لازم را برای حل مسائل اجتماعی نداشته باشند.

-حداکثرسازی سود

هدف اصلی بسیاری از سازمان‌ها حداکثرسازی سود است. در چنین سناریویی تصمیمات مدیران با تمایل آنها به حداکثر رساندن سود برای سهامداران سازمان‌ها در حالی که منطقی از قوانین و عرف اجتماعی پیروی می کنند، کنترل می شود.

این مقاله را از دست ندهید: تحول دیجیتال

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که مسئولیت اجتماعی می تواند گروه ها را توسعه داده و صنایع حمایتی را گسترش دهد.

همین طور بخوانید: تشریفات سازمانی

جدیدترین مطالب منتشر شده
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *